miércoles, 18 de enero de 2012

ANNEX PROJECTE FINAL

En acabar l’assignatura, i tornant al començament, considero que s’ha produït un canvi molt important en els meus esquemes de coneixement. He aprés moltíssim i també he patit bastant. Ha estat una assignatura bastant complicada per mi perquè en determinats moments m’ha estat difícil entendre tot el que havia de fer. Però, a la vegada, en acabar cada activitat m’he sentit satisfeta amb tot el que havia sigut capaç de fer.

Si comparo la meva avaluació inicial amb aquesta, el primer que ha canviat és el meu mapa conceptual. Un altre canvi important ha estat la idea del coneixement com allò que un construeix per sí mateix i que no es transmet. Recordo que després de fer l’avaluació inicial, en Manel em va fer una pregunta sobre la transmissió del coneixement i jo estava convençuda que el coneixement es transmetia. Ràpidament vaig adonar-me’n del meu error.

Si comparo les meves respostes amb les que donaria ara (negreta):

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: ___6 __4_
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: ____7_8_
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ___9_2____
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: ___5_3_
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: ____9_9
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: ____0_0
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___5_5___
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ___5_8__
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ____8__3__
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ___8__6___

En relació a la tecnologia és increïble el que he pogut fer i també m’he adonat de tot el que encara em queda per aprendre. És a dir, el meu aprenentatge significatiu va començar amb l’avaluació inicial, la qual recollia els meus coneixements previs.

El meu desconeixement sobre la relació CTS, el determinisme tecnològic i el social, la tecnologia educativa, etc. Van produir un desequilibri cognitiu que va aconseguir l’assoliment de nous coneixements.

Paral•lelament a aquest procés, el debat va suposar una oportunitat d’interaccionar amb els meus companys i realitzar argumentacions. Vaig descobrir una altra manera de fer debats molt més enriquidora ja que em va donar l’oportunitat de defensar postures diferents a la meva.

D’altra banda, un dels aprenentatges més valuosos per mi ha sigut la realització de mapes conceptuals. Ha suposat un esforç la seva realització però per fer-los s’han d’assimilar molt bé els conceptes.

L’índex automàtic també ha estat un aprenentatge útil així com els hipervincles.

La creació del blog m’ha permès compartir la meva feina i enllaçar-lo a la signatura del correu del campus va ser el meu primer assoliment de l’assignatura.

El projecte final ha suposat posar en pràctica tota la informació treballada a l’assignatura d’una forma aplicada que m’ha donat l’oportunitat de valorar encara més tot el que he aprés. M’ha permès donar a les tecnologies tota la importància que es mereixen ja que suposen un gran avenç a l’hora de treballar i aprendre. Però sempre sense deixar de banda que les tecnologies són facilitadores de les tasques d’aprenentatge i que ha de prevaldre l’objectiu de fomentar aprenentatges significatius si no les TIC perden el seu paper facilitador de la construcció de coneixements

CONCLUSIONS PROJECTE FINAL

Després de realitzar l’activitat he pogut observar com els meus fills han construït els nous coneixements, cadascú en funció de les seves estructures mentals. Han partint dels seus coneixements previs en relació a quines tasques s’han de dur a terme per fer i cuidar un hort al balcó de casa. L’aprenentatge ha suposat la modificació d’aquests coneixements previs per adaptar-los a les necessitats del seu projecte. Aquest interès personal ha propiciat que hagin assolit uns coneixements que d’altra manera no ho haurien fet o simplement els haurien memoritzat. D’aquí la necessitat de fomentar l’adquisició d’aprenentatges significatius.

Si això ho fem extensiu a la realitat de la tasca docent, considero que la funció del professor és actuar com a pont entre els nous continguts i els coneixements previs de l’alumne. Per a dur a terme aquesta tasca la tecnologia té un paper rellevant ja que actua com a mitjancera, facilitant la representació dels coneixements i la construcció de nous aprenentatges.

L’aprenentatge representa un procés de modificació relativament permanent de la manera d’actuar de l’aprenent que modela la seva experiència en funció de la seva adaptació al context, és a dir, l’ambient amb el qual es relaciona.